Powered By Blogger

dinsdag 3 februari 2015

Beeldspraak

« Charlie Hebdo even in koelkast » zo meldt de Tijd. De spanning, het verdriet en de persdrukte rond de redactie na de moorddadige aanslag van 7 januari, hebben hun tol geëist van de overlevende redactieleden. Dat is zeer begrijpelijk en zeer menselijk, maar wat nu met al die nieuwe abonnees die zich aanboden na die bewuste woensdagmorgen. Wordt die maar al te menselijke reactie een financiële strop voor de overlevenden? Is dit het einde van de Mohammed cartoons?
De eerste maand van 2015 was er een vol beeldspraak, of liever veel heisa rond beelden.


Eerst waren er de reeds genoemde aanslagen en de daaropvolgende golf van “Je suis Charlie”-solidariteit. De gevolgen van de terroristische acties houden de West-Europese politiekorpsen en veiligheidsmensen nog steeds op de toppen van hun tenen.

Daarna werd mijn aandacht getrokken door “A Belgian Politician” en het proces aangespannen tegen Luc Tuymans. De schilder werd door de rechter schuldig bevonden aan plagiaat omdat hij een foto van J-M Dedecker door Katrijn Van Giel gebruikte als basis voor het schilderij. Tuymans is één van de grootste hedendaagse Belgische kunstenaars dat staat buiten kijf. Zijn verdediging dat het hier zou gaan over een parodie en dus een uitzondering op de wetgeving aangaande plagiaat is voer voor juristen en kunstkenners. Voor de leek hebben beide werken, de foto door Van Giel en het schilderij van Tuymans, zeker hun verdiensten – Mag dit ordinaire woord gebruikt worden binnen de bombastische hoogdravendheid van de intellectuele kunstwereld?.
De foto, dat sterke beeld van Dedecker, het zweet parelend op het hoge voorhoofd, trok als dusdanig de aandacht van Tuymans, en inspireerde hem tot het schilderij. Hij veranderde het kleurenpalet, maakte van de Caravaggio-achtige chiaroscuro van de foto van Van Giel, een typisch Tuymans blauw-grijs-lila schilderij. Maar de foto blijft duidelijk herkenbaar in het schilderij, en hoewel het ene een duidelijk andere kunstvorm is dan het andere, blijft het toch de vraag of het werk van Tuymans onder de wettelijke uitzondering van de parodie valt, zoals hij claimt in zijn verdediging. Misschien ware het beter geweest de toestemming van Mevrouw Van Giel te vragen en zo vooraf alle gronden voor juridische twijfels weg te nemen, want niemand zal ontkennen dat “A Belgian politician” een artistiek hoogwaardig werk is, maar nu zal er voor altijd een reuk van plagiaat om heen blijven hangen.

Het beeld dat de maand afsloot was op 25 januari de tifo die door de supporters van Standard werd ontrold toen de bezoekers uit Anderlecht het veld van Sclesin opkwamen. Het reusachtige spandoek toonde Jason, de seriemoordenaar met het hockey masker uit de “Friday the 13th” films. In zijn hand bungelde als een trofee het hoofd van de net het veld opgekomen Steven Defour, ex-Standard, nu in dienst bij de paars-witte erfvijand uit Anderlecht. Eventjes slikken, toch ... Lucas 15:30 was nog heel beleefd, maar dit ...
In het voetbal gebeurt het wel meer dat een bezoekende ex-werknemer op een niet al te warm welkom vanwege de thuissupporters kan rekenen: boegeroep, fluitconcerten zijn maar al te vaak zijn deel. Maar het choquerende aan wat Defour overkwam, ligt vooral in het beeld van de onthoofde. Zou dit tot een aantal jaren geleden, aanzien zijn geworden als de scene uit een horror film die gebruikt wordt om een tegenstander ongezouten de mening te zeggen, in deze tijden van IS en Boko Haram-achtige terreurorganisaties heeft dit beeld veel meer realiteitswaarde gekregen. Hierdoor werd de Standard tifo direct als fysiek bedreigend en wansmakelijk gezien. De “middeleeuwse” praktijk van het onthoofden, is door IS weer in het leven geroepen. En de beelden van de gruwelijke executies van buitenlandse gijzelaars door de terreurgroep zijn de wereld rondgegaan. Dit wenst niemand zelfs zijn ergste vijand toe.   
Dus is het, gezien de tijdsgeest, maar evident dat Standard en de Standard supporters die dit op hun geweten hebben passend vervolgd worden. 


En zo eindigde de maand januari, een maand vol heisa over misplaatste beelden. Beelden hebben in onze maatschappij echter een zeer prominente plaats verworven als het medium bij uitstek. Dit geeft dan ook nog extra kracht, macht en autoriteit aan misplaatste beelden. Mensen aller landen, gebruik uw gezond verstand alvorens uw creativiteit de vrije teugel te laten. Er zijn grenzen aan de welvoeglijkheid, de smaak en de vrije meningsuiting. En die grenzen werden deze maand maar al te vaak overschreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten